perjantai 12. marraskuuta 2010

Nopeusvalvonnalle pyyhkeitä saksalaiselta tuomarilta

Saksalainen tuomari Helmut Kröner on The Local -verkkouutisten mukaan lakannut antamasta tuomioita ylinopeutta ajaneille kuljettajille, koska hänen mielestään liikenteenvalvontaa käytetään rahastuskeinona. Hänen mielestään ylinopeusvalvonta on poikennut alkuperäisestä tarkoituksestaan, eli liikenneturvallisuuden parantamisesta, ja aikoo jatkaa vapauttavien tuomioiden jakamista ylinopeutta ajaneille kuljettajille kunnes lainsäätäjät ottavat selkeän kannan nopeusvalvonnan suorittamiseen.

Vaikka tuomari tässä astuukin hieman ulos omasta ruudustaan, eli olemassaolevien lakien tulkinnasta, täytyy sanoa, että onpa hieno mies. 30-vuotinen ura tuomarina on epäilemättä antanut kaverille näkemystä laeista ja niiden soveltamisesta, siis siitä, käytetäänkö lakeja yleisen hyvän nimissä vai pyritäänkö niillä hyötymään kansalaisista.

Saksan tilanteeseen en ole syvällisemmin perehtynyt, mutta pintaraapaisulla meininki tuntuu olevan aivan sama kuin koti-Suomessa. Ylinopeusvalvonnan painopiste on siirtynyt liikenneturvallisuuden parantamisesta enemmän rahastukseseen. Nopeusrajoituksia lasketaan, sitten itketään kun liikennekuri ja ylinopeudet kasvavat, joten lisätään kameravalvontaa. Kun sakkotulot nousevat, taivastellaa, kuinka paljon ajetaan ylinopeutta, joten lisätään kameroiden määrää ja loogista kyllä samalla lasketaan nopeusrajoituksia. Kehä on loputon.

Liikenneturvallisuutta parantaa näkyvä liikenteenvalvonta. Eivät kameratolpat, eikä edes keskinopeusvalvonta. Jos poliisi valvoo jatkuvasti ja näkyvästi liikennettä, tai vaikka vain osallistuu liikenteeseen tunnuksellisilla ajoneuvoilla, paranee liikennekäyttäytyminen ja ajonopeudet putoavat välittömästi. Samoin lihaa ja luuta olevat poliisit voisivat blokata liikenteestä sellaisia kuljettajia, joihin kaveravalvonta ei auta, kuten päihtyneenä ajavat. Liikennevalvontaa pitäisi suorittaa paikoissa, joissa ajonopeuksilla on oikeasti merkitystä, vaikkapa koulujen ja päiväkotien lähistöllä, eikä suinkaan moottoriteillä.


Ehkä Saksa ei olekaan täysin paska maa. Nyt olisi hyvä tilaisuus ottaa naapureista mallia - ja tällä kertaa järkevissä merkeissä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti