maanantai 8. marraskuuta 2010

Äly hoi cityvihreät!

(Julkaistu koeajot.comissa 1.10.2010)

Kun liikenneministeri Vehviläinen paljasti alkuviikon nopeusrajoitusuutisen uutisankaksi, avasi Luonto-Liiton pääsihteeri Leo Stranius sanaisen arkkunsa ja päästeli kyllä sellaisia sanayhdistelmiä ilmoille, ettei tässä ei voi kun hämmästellä, missä todellisuudessa nämä urbaanit vihreät oikein elävät. Eivät ainakaan samassa kuin minä.

Ministeri Vehviläinen kertoo tavoitteeksi nykyisten nopeusrajoitusten tason säilyttämisen, joka on ihan hyvä ja järkevä tavoite. Parempi tavoite olisi tason nostaminen, jotta liikenne sujuisi nopeammin ja joustavammin. Nykyautot on suunniteltu erittäin aerodynaamisiksi, ja niiden vaihteistojen välitykset on suunniteltu korkeita nopeuksia silmälläpitäen ja niiden kulutus pysyy maltillisena myös nopeuden noustessa nopeusrajoitusten puitteissa ja hieman ylikin.

Stranius on kuitenkin eri mieltä. Hänen mielestään nopeuksien laskeminen olisi loistavaa liikennepolitiikkaa. Siten voitaisiin vähentää päästöjä, parantaa liikenneturvallisuutta ja tehdä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa. Tarkastellaanpa tätä lähemmin.

Alenevatko päästöt? VTT:n mukaan Suomen liikenteen päästöt laskisivat 2% jos kattonopeus olisi 80km/h. SUOMEN LIIKENTEEN PÄÄSTÖT alenesivat 2%! Herätys Stranius! Onko tämä se kaikkein isoin paha? Suomen liikenteen päästöillä ei ole mitään merkitystä maailman mittakaavassa. Etsipä Stranius nyt oikeasti joku järkevä kohde, johon energiasi käyttää.

Lisääntyykö turvallisuus? Uskallan epäillä. Jos esimerkiksi moottoritiellä ajettaisiin 80km/h, olisi vauhti sen verran hidasta, että liikenteeseen ei tarvitsisi keskittyä lainkaan. Voisiko olla jopa turvallisuutta huonontava vaikutus? Lisäksi turvallisuus on tällä hetkellä Suomen teillä vallan hyvällä tasolla. Autot ovat entistä turvallisempia ja tiet ovat entistä parempia. Ainoa ongelma on inhimillinen tekijä ratin ja penkin välissä.

Tuleeko joukkoliikenteestä houkuttelevampaa? Kyllä varmasti, tämän myönnän. Mutta tässähän on juuri vihreiden ajattelun takaperoisuuden kiteytymä. Jos vittumaisesta pitää tehdä suhteessa siedettävämpää lisäämällä vittumaisuutta vaihtoehtoihin, mennään metsään niin että soi. Jos joukkoliikenteestä tahtoo houkuttelevampaa, ei sitä tule tehdä vaihtoehtojen kustannuksella. Lisäksi nämä Kehä III:n sisäpuolen vihreät eivät ole sisäistäneet sitä, että joukkoliikenne ei ihan oikeasti toimi missään muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Ei edes isoissa kaupungeissa, saati sitten maaseudulla.

Kattonopeuksien laskeminen näkyy myös pidentyneinä matka-aikoina. Jos ajetaan 20000 km keskinopeudella 90 km/h, kuluu matkaan reilut 9 vuorokautta. Jos keskinopeutta lasketaan seitsemäänkymppiin, kuluu aikaa lähes 12 vuorokautta, eli lähes 3 vuorokautta enemmän! Sitä voi sitten miettiä, että olisiko ollut jotain muuta tekemistä kuin autossa istuminen. Matka-aikojen pidentymisen vaikutus kansantaloudelle tulisi myös ottaa huomioon asian järkevyyttä pohdittaessa. Rekkaliikennettähän kattonopeuden pudottaminen ei haittasi, jos oletetaan, että 80-rajoituksella nyt olevia tieosuuksia ei aleta hidastamaan. Mutta olisiko syytä tutkia myös matka-ajan ja kulutuksen suhdetta kevyen kaluston näkökulmasta?

Nyt kun Vehviläinen on kerrankin sanonut jotain fiksua, eli ilmoittanut, ettei rajoituksia lasketa, esittää Stranius vielä käsittämättömämpää vaihtoehtoa. Hänen mielestään olisi kiva, jos kaupungeissa laskettaisiin nopeusrajoituksia. Kaupunkien päästöt syntyvät suurilta osin paikallaan seisovista, tyhjää käyvistä autoista. Sen takia kaupunkien liikenne pitäisi tehdä niin nopeaksi ja sujuvaksi kuin mahdollista. Päästöjen vähentämiseksi olisi ehkä hyvä pohtia vihreän aallon ottamista käyttöön uudelleen. Nythän on toimittu päinvastoin ja laskettu kaupunkinopeuksia lähinnä järjettömällä punaisella aallolla.

En kykene ymmärtämään cityvihreiden ajatusmaailmaa lainkaan monelta osin ja tämä on yksi niistä. Mikä saa aikaan niin suuren vihan yksityisautoilua vastaan? Miksi autoilua pitää yrittää kaikin tavoin hankaloittaa? Kyllähän se tietenkin vituttaa seistä räntäsateessa juna-asemalla kun VR on peruuttanut ¾ vuoroista, ja katsoa kun naapuri hyppää Webastolla lämmitettyyn autoonsa ja kurvaa tiehensä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti