maanantai 8. marraskuuta 2010

Älkää nussiko missä sattuu

(Julkaistu koeajot.comissa 13.11.2009)

Eilen rakkaan koti-Suomemme maanteillä kurvaillessaan törmäsin jälleen jos jonkinlaisiin ihmeellisiin suorituksiin liikenteessä. Ihmisiltä tuntuu puuttuvan pelisilmä liikenteessä täysin. Faktahan on se, että liikenne on yhteispeliä. Jotta liikenne sujuisi hyvin, on tienkäyttäjien tajuttava, että heidän toimintansa vaikuttaa myös muihin ja tätä kautta liikenteen sujuvuuteen.

Alla muutamia pointteja ja ohjeita sujuvaan liikennöintiin:

  • Nopeusrajoitukset ovat Suomessa varsin alhaiset. Ne on epäilemättä säädetty sitä silmälläpitäen, että sekin mökin mummo joka kerran vuodessa ajaa kirkolle, voi turvallisesti ajaa suurinta sallittua lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Jos kesäkelillä ei pysty/uskalla ajaa rajoituksen mukaista 80km/h, olisi varmasti parempi ottaa taksi.
  • Toisaalta, jos olosuhteet ovat kovin vaikeat, ei sitä suurinta sallittua tarvitse välttämättä ajaa.
  • Nopeusrajoitukset myös vaihtuvat. Jos puolella matkasta on 60km/h rajoitus ja puolella 80km/h, ei ole ok ajaa 70km/h koko matkaa, vaikka keskimäärin nopeus olisikin oikea.
  • Jos ajaa 80km/h rajoituksella 80km/h (tai alle) ja näkee nopeusvalvontakameran, ei nopeutta tarvitse laskea.
  • Kun liikennevalo vaihtuu vihreäksi, se tarkoittaa, että voi ajaa. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että voi alkaa arpomaan liikkeellelähtöön sopivaa vaihdetta todetakseen, että pakki liikuttaa autoa taaksepäin. Vihreän valon vaihtumista voi ennakoida esimerkiksi keltaisesta valosta.
  • Kun kiihdytetään, se tehdään reippaasti tavoitenopeuteen, eikä seurata meneekö se hetkellisen kulutuksen lukema nyt yli 8l/100km.
  • Kiihdytyksestä puheen ollen, kiihdytyskaistat ovat sitä varten, että niillä kiihdytetään ajoneuvo muun liikenteen nopeuteen, jolloin liikennevirtaan liittyminen käy kitkattomasti. Ne EIVÄT ole sitä varten, että körötellään kaistan päähän viittäkymppiä, josta siirrytään liikennevirran sekaan kiihdyttämään tavoitenopeuteen.
  • Kiihdytyskaistalta liittymään pyrkivälle voi antaa tilaa.
  • Ohituskaistalle ei jäädä hinaamaan, jos ohitettavia ei enää ole ja varsinkin jos takana on ajoneuvoja.
  • Toisaalta, jos on kovin märkä, luminen tai muuten vaan keli, jossa auto nostaa jotain näkyvyyttä estävää tavaraa tiestä, ei mennä heti ohittamisen jälkeen omalle kaistalle, ellei se ole välttämätöntä, vaan jätetään hieman väliä. Tämä siksi, ettei ohitetun näkyvyys estyisi - eikä se nyt muutenkaan ole kivaa saada suola/kurakuorrutusta autonsa päälle.
  • Jos on ohituskaistalla jonossa vaikkapa neljäntenä, ei valojen vilkuttelu ja edelläajavan puskurissa kiinni ajaminen auta asiaa. Hän varmasti ajaisi kovempaa, jos olisi mahdollista.
  • Jos edessä menee hitaampi ajoneuvo, esim kuorma-auto tms. siitä voi mennä ohi, eikä jäädä tieten tahtoen tekemään jonoa sen perään.
  • Kun ohitetaan, ohitetaan eikä jäädä vieressä olevan auton viereen ajamaan 0,0002 km/h nopeuserolla. Jos tämä olisi tilanne, olisi esimerkiksi ohituskaistat varmasti nimetty vieressäajamiskaistoiksi.
  • Kun eteen tulee ohituskaista, omaa nopeutta ei ole pakko nostaa, jos ei ole ohittamassa ketään.
  • Kun on ohitettu ja palataan omalle kaistalle, ei nopeutta tarvitse laskea hitaammaksi kun juuri ohitetun ajoneuvon nopeus.
  • Jos ojassa on auto, talo palaa, tai tapahtuu jotain muuta äärimmäisen jännää, ei nopeutta tarvitse pudottaa puoleen, jotta voisi paremmin töllistellä kyseistä kohdetta.
  • Saavuttaessa tasa-arvoiseen risteykseen, jota lähestyy vasemmalta auto, ei tarvitse jäädä katsomaan, mitä se vasemmalta tuleva aikoo tehdä, varsinkaan, jos itse tulee risteykseen toista osapuolta ennen. Oletettavasti toinen osaa liikennesäännöt.
  • Liikenneympyrät ovat haasteellisia. Niihin muuten mahtuu yllättävän pieniin väleihin. Koska käytetyt nopeudet ovat varsin matalia, pääsee liikenneympyrässä muiden vauhtiin silmänräpäyksessä. Ei tarvitse odottaa että liikenneympyrä on tyhjä 270 asteelta ennen omaa liittymiskohtaa, jotta sekaan uskaltaa tyrkätä oman kärrynsä.
  • Sujuvuuden nimissä olisi myös erittäin toivottavaa, että ilmaisee liikenneympyrästä poistumisaikeistaan vilkulla
Nussiminen on oikein kivaa, mutta eikös sen harrastamiselle parempi paikka olisi jossain muualla kuin liikenteessä?

1 kommentti:

  1. Tää on ihan törkeen hyvää juttua, kyllä näitä urpoja pitää kestää tuolla joka päivä kun on raskaalla autolla liikenteessä

    VastaaPoista