keskiviikko 24. marraskuuta 2010

Turun Moottorikerhon tiedote

Alla Turun moottorikerhon tiedote motocrossradan sulkemiseen liittyen muokkamattomana ja lyhentämättömänä. Käsittämätöntä toimintaa, varmaan on tosi kiva nyt ulkoilla kulttuurihistoriallisesti merkittävällä alueella vankilan vieressä, teollisuusalueen ja moottoritien välissä - ilmakuva radasta ja sen ympäristöstä.



Yli 700 jäsenen Turun Moottorikerho menetti harrastuspaikkansa

Korkein hallinto-oikeus on hylännyt Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunnan valituksen, jolla se pyrki saamaan jatkoaikaa Turun Saramäessä sijaitsevan motocrossradan käytölle vuoden 2013 loppuun saakka. Päätös tarkoittaa yli 700 jäsenen Turun Moottorikerho ry:n (TMK) menettävän Turun alueen ainoan motocrossin harjoittelu- ja kilpailualueen. Enduroreitti alueelta on jo jouduttu sulkemaan.

Saramäen moottoriurheilualueella on ajettu motocrossia vuodesta 1984 lähtien, myös enduro, trial sekä offroad-autoilu ovat ajoittain saaneet harrastuspaikan alueelta. Vuodenvaihteessa harrastaminen kuitenkin päättyy korkeimman hallinto-oikeuden toinen marraskuuta kirjaamalla päätöksellä.

Isku on erittäin kova motocrossharrastajille, joille seuraavaksi lähimmät radat sijaitsevat Salossa ja Laitilassa. Uhkana on motocrossin harrastustoiminnan loppuminen Turun alueella, millä on vaikutusta myös alueen moottoripyöräalan kauppiaisiin. Myös luvattoman ajamisen pelätään kasvavan.

Turun Moottorikerho on vuosien varrella järjestänyt Saramäen motocrossradalla lukuisia Suomen mestaruustason motocrosskilpailuja sekä kansallisia koitoksia. Lisäksi rata on toiminut viikoittaisena harrastuspaikkana kymmenille motocrosskuljettajille.

Harrastus- ja kilpailupaikan menettäminen on todella kova isku Turun talousalueella asuville, sillä radan sulkeminen vaikuttaa satoihin motocrossharrastajiin sekä myös TMK:n asemaan tunnettuna kilpailunjärjestäjänä. Keväällä 2010 TMK järjesti kansallisen kilpailuviikonlopun, johon otti osaa noin 300 kuljettajaa ympäri Suomea. Vuodelle 2011 TMK on hakenut Suomen Moottoriliitolta järjestettäväksi jo perinteistä, kaksipäiväistä kansallista kilpailua sekä uutena kilpailuna maamme tärkeimmän Suomen mestaruussarjan, supercrossin osakilpailua.

Motocross on laji, jota harrastavat lapset, nuoret ja aikuiset. Nuorimmat lajin parissa touhuavat lapset ovat vain kolmevuotiaita. Myös kouluikäisille motocross tarjoaa valtalajeista poikkeavan harrastuksen. Eikä voi unohtaa niitä työikäisiä, joille motocross on mukava kuntoilumuoto arjessa.

Tietenkin myös kilpaurheilu on osa TMK:n toimintaa. Motocrossissa kerholla oli kuluneella kaudella kymmenisen Suomen mestaruustason kuljettajaa, endurossakin pari. Historian aikana tästä yhdestä Suomen vanhimmista moottorikerhosta on tullut lukuisia eri lajien Suomen mestareita, viimeisimpinä monet muistavat Miska Aaltosen 13 henkilökohtaista SM-kultaa sekä kaksi MM-sarjan kuudetta sijaa. Tulevaisuus näyttää kuitenkin erittäin huolestuttavalta, sillä enduroreitin menettäminen on jo laskenut huomattavasti lajin harrastajamääriä sekä menestyjiä. Nyt sama uhka leijuu motocrossin yllä.

Motocrossin harrastajamäärät ovat nousseet viime vuosina huomattavasti koko maassa, ja TMK:nkin nuoriso- sekä aikuisharrastustoiminta on saanut merkittävästi uusia jäseniä tämän vuosituhannen puolella. Turun Moottorikerhon hallitus pitää uskomatonta, ettei Turun kokoisessa kaupungissa ole harrastuspaikkaa motocrossissa, eikä muissakaan moottoriurheilulajeissa.

Turun uuden vankilan valmistuminen sulki jo aiemmin Saramäessä olleen enduroreitin sekä lyhensi merkittävästi motocrossrataa. Jo vuosia aiemmin Turun Moottorikerho on joutunut luopumaan ajopaikoista muun muassa Turun Artukaisissa, Alastarolla sekä Päivästössä. Myös Kaarinassa sijainnut rata suljettiin vuosikausia sitten. Harrastajien suuren harmin lisäksi ajopaikkojen sulkeminen ja uusien rakentaminen on taloudellisesti arvokasta. Turun kaupunki on vuosikymmeniä edesauttanut TMK:n harrastustoimintaa, ja Saramäenkin motocrossrataan on käytetty kymmeniätuhansia euroja. Myös TMK on rakentanut ja kunnostanut rata-aluetta kymmenillätuhansilla euroilla. Puhumattakaan tuhansista vapaaehtoisten panostamista työtunneista.

Turun Moottorikerhon hallituksen mielestä on käsittämätöntä, ettei yli 700 jäsenen kerholla ole ainuttakaan harrastuspaikkaa. Ymmärrystä ei myöskään löydy sille, miten yksityisen tahon valitus voi sulkea vuosikausia satoja palvelleen harrastusalueen.

Saramäen rata on ollut käytössä lähes 30 vuotta, mutta vuodesta 2002 alkaen on haussa ollut uusi harrastuspaikka. Saramäen rata sijaitsee asemakaavassa virkistysalueella, jolla motocross on sallittu Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunnan myöntämällä poikkeamisluvalla. Lupa on ollut voimassa vuoden 2013 loppuun, minkä jälkeen toiminta olisi siirretty pois alueelta ja alue palautettu asemakaavan mukaiseen käyttöön.

Uutta motocross- ja enduroaluetta on suunniteltu viimeksi Liedon Kailassuolle, minne harrastuspaikkoja ei ole saatu. Saramäen motocrossradan olemassaolo vuoden 2013 loppuun saakka antaisi lisäaikaa uuden rata-alueen löytämiselle, suunnittelulle sekä rakentamiselle.

Veijo ja Sirkka Vehasen tekemästä valituksesta Turun hallinto-oikeus kumosi ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksen. Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunta valitti hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja vaati, että ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätös saatettaisiin voimaan. Korkein hallinto-oikeus on tutkinut asian, ja valitus on hylätty. Hallinto-oikeuden päätöstä ei muuteta.

Vehasten valituksessa mainitaan Saramäen motocrossradan sijaitsevan alueella, joka on määritelty yleiskaavassa muun muassa kulttuurihistoriallisesti, kaupunkikuvallisesti, maisemallisesti ja luonnonoloiltaan arvokkaan alueen osaksi. Lisäksi he selvittävät, että rata estää alueella kulun pohjois-eteläsuunnassa ja että alueelle on tehty huoltoteitä, joilla liikkuminen on alueen asukkailta estetty. Vehaset selvittävät myös, että radan toiminnan piti loppua jo vuonna 2003. Vuodesta toiseen jatkuva väliaikaisuus ei vaikuta heidän mielestään uskottavalta.

Turun Moottorikerhon hallituksen mielestä lähtökohta on se, ettei motocrossrata-aluetta ole millään tavalla suljettu. Alueella ei ole esimerkiksi aitoja, eikä alueella liikkumista ole rajoitettu, saati kielletty.

Rata sijaitsee alueella, jota reunustavat nelikaistainen ohikulkutie, vankilan suoja-alueen sisältävä kukkula - jolla kulkeminen on kielletty - junarata, puro sekä teollisuusalue. Alueen yli kuten myös maansisällä kulkee sähkövoimalinja. Alue on siis varsin huonosti hyödynnettävissä, mutta motocross- ja endurokäyttöön toimiva. Lisäksi yleisesti hyvät kulkuyhteydet radalle sekä radan sijainti Turun kaupungin alueella on erinomainen moottoripyöräilijöiden harrastuksiin.


Lisätiedot:
Turun Moottorikerho ry:n vt. puheenjohtaja Niko Palhberg, puh. 040 846 4587.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös, 2.11.2010, taltionumero 3097.

www.turunmoottorikerho.fi

1 kommentti:

  1. Toihan on keskellä teollisuus aluetta, no tietysti se rumentaa tuota aluetta :D:D:D:D heh heh mitä juttua

    VastaaPoista