torstai 3. helmikuuta 2011

E10-kulutuskyselyn tulokset


Koska E10-polttoaineeseen ja sen aiheuttamiin ongelmiin liittyen on ollut huomattavan paljon värikästäkin keskustelua, oli mielestäni tutkimisen arvoista, miten autoilijat todella ovat uuden polttoaineen koneneet. Polttoaineeseen liittyvää valitustahan kuuluu paljon, mutta onko kyseessä vain äänekkään vähemmistön turhautunut purnaus, vai onko asiassa jotain muutakin?

Tästä syystä tein internet-kyselyn, jossa tiedusteltiin käyttökokemuksia E10-polttoaineessa, erityisesti polttoaineen kulutuksen, moottorin tehon ja käynnin suhteen. Mainostin kyselyä auto- ja moottoripyöräfoorumeilla, Facebookissa, Suomi24-palvelussa ja Iltalehden keskustelupalstalla. Iltalehti vaikutti jopa noteeranneen kyselyn, sillä kyselyn julkaisua seuraavana päivänä Iltalehti aloitti oman aiheeseen liittyvän kyselynsä, josta oli tarkoitus kirjoittaa lehden paperiversiossa 1.2.2011. En kyseistä lehteä ole lukenut, joten en tiedä onko juttua julkaistu, osaako joku kertoa?

Kysely oli avoimena viikon ajan tammi-helmikuun vaihteen tienoilla. Tänä aikana vastauksia kertyi yhteensä 311 kappaletta, joista karsittiin pois sellaiset, joissa vastaajilla ei ollut käyttökokemuksia E10-polttoaineesta (diesel, tai E10 ei sovi/ei tahdo käyttää) ja huumorivastaukset, mm. Opel Turbotissi, jonka kulutus oli ”miljoona litraa pillulla OMFG”. Hyväksyttyjä vastauksia kertyi 301 kappaletta, jotka edustivat 35 eri automerkkiä. Suurimmalla edustuksella kyselyyn osallistuivat BMW:n, Opelin ja Volkswagenin kuljettajat.

Kyselyn tulokset:

Vastanneista vajaa 62,5% kertoi havainneensa kulutuksen kasvaneen joko hieman tai huomattavasti. Toisaalta vastaajien käsitys käsitteistä ”hieman” ja ”huomattavasti” vaikutti olevan melko laaja. Vastaajista, jotka ilmoittivat kulutuslukemia, pienin ”huomattavaksi” kasvuksi mainittu oli noin 5% ja suurin ”hieman” kasvanut kulutus oli noussut reilut 15%. Entisellään kulutuksen arvioi säilyneen lähes 34% vastaajista ja muutaman ajopelin kulutus oli myös pudonnut E10-bensiinin myötä.



Vastaajista valtaosa oli sitä mieltä ettei E10-bensiinillä ollut moottorin tehoon havaittavaa vaikutusta. Toisaalta vajaa kolmannes kertoi huomanneensa tehon pudonneen. Kommenteissa toistuu kaasuun vastaavuuden huonontuminen, väännön pienentyminen ja tukkoisuuden tunne. Toisaalta tehonkasvua havainnoineet vastaajat kertovat täysin päinvastaisista kokemuksista, kerkemmästä kaasuun vastaamisesta ja kasvaneesta alaväännöstä.



E10-polttoaineen vaikutusta moottorin käyntiin arvioitaessa valtaosa ei ollut huomannut eroa polttoaineen vaihduttua. Yli 35% kertoi moottorin toiminnan huonontuneen uuden polttoaineen myötä. Kommenteissa toistuu huono käynnistyvyys, huono tyhjäkäynti, nykiminen ja pätkiminen.



Ahdettuja ja vapaastihengittäviä moottoreita tarkasteltaessa oli havaittavissa, että vapaastihengittävien autojen kuljettajat olivat yleisesti ottaen hieman tyytymättömämpiä E10-bensiinin sopivuuteen autoihinsa. Vapareiden kuljettajista 65% koki kulutuksen nousseen, vajaa 34% tehon pudonneen ja vajaa 38% moottorin toiminnan huonontuneen.

Tarkasteltaessa kokemuksia suhteessa ajoneuvojen ikään voidaan havaita, että vastaajat, joiden autojen vuosimalli on 1995 tai vanhempi, kokevat E10-polttoaineen sopivan huonommin autoihinsa. Toisaalta, vuosimallin 2006 ja uudempien autojen kuljettajistakin liki puolet kertoo esimerkiksi kulutuksen kasvaneen. Muut lieveilmiöt tosin vaikuttaisivat vähenevän auton nuorentuessa.




Kun tarkastellaan moottorin koon vaikutusta E10-polttoaineen vaikutusten arvointiin, voidaan havaita tyytyväisyyden E10-bensiinin toimintaan vähenevän säännönmukaisesti moottorin koon kasvaessa kaikilla osa-alueilla. Mitä suurempi moottorin koko, sitä suurempi osuus vastaajista ilmoittaa polttoaineen kulutus nousseen, tehon laskeneen ja moottorin käynnin huonontuneen. Tulos on äärimämisen mielenkiintoinen, ja mielestäni moottorin koon suhdetta E10-bensiinin vaikutuksiin kannattaisi tutkia enemmänkin.




Lopputulemana valtaosa vastaajista kertoi polttoaineen kulutuksen nousseen E10-bensiiniin siirtymisen jälkeen, että sellaista puunhalauspolttoainetta. Noin kolmasosa vastaajista kertoi tehon laskusta ja käyntiongelmista. Jo yksin polttoaineen kulutuksen lisääntyminen E10-bensiinillä on seikka, jonka takia kannattaa miettiä tarkkaan 98E-bensiiniin siirtymistä, vaikka autolle E10 kelpaisikin. Hinnan prosentuaalinen ero ei ole kovin suuri ja se kompensoituu pienelläkin kulutussäästöllä. Lisäksi 98E-bensiinin käyttö poistaa E10-bensiinin mahdolliset sopivuusriskit – juuri kukaanhan ei vaikuta tietävän, mihin autoihin E10 todella sopii. Sopivuuslistoja muutellaan harva se päivä.

Jokainen saa puolestani tankata ihan juuri sitä polttoainetta, jonka parhaaksi katsoo. Toivoisin kuitenkin, että mietitte pumpulla, mitä valitsette ja miksi.


Loppuun vielä valikoituja lainauksia vastaajilta:

Lyijyllinen 99/92 takas tankkiin.”

”Poliitikoille terveisiä, että onko täällä Suomessa pakko siirtyä polttoaineeseen, joka ei moneenkaan autoon sovi ja kun meillä vielä on Euroopan vanhin autokanta. […] Sekään ei sovi järkeen, että kulutusta nostamalla muka säästetään luontoa.”

”E10 siirtyminen on suunniteltu huonosti ja siinä vaiheessa kun 98E5 muuttuu myös E10 me vanhempien autojen omistajat olemme todella pulassa.

”Ajamme Euroopan vanhimmilla autoilla euroopan haastavimmissa olosuhteissa ja meillä on maanosan pisimmät välimatkat ja alhaisimmat nopeusrajoitukset.”

”Polttoaineen hinnan nousu 95E5:stä E10 siirtymisestä huolimatta on ollut pettymys, tosin odotettavissa ollut sellainen. Eekymppiä joutuu tankkaamaan enemmän ja kokoajan yhä kalliimmalla kuin 95E5, joten ainakaan taloudellisesti ajatellen uuteen polttoaineeseen siirtyminen ei ollut onnistunut siirto. Päästötkään ei taida käytännön tasolla vähentyä juurikaan joten mielestäni mönkään meni...”

”Hyvä, ku en ollutkaan luulojeni kanssa yksin. =)”

”Ensin sytytti service engine valon. Vikakoodi sanoi auton käyvän liian laihalla.”

”Kylmänä pakokaasu haisee vähän kuin vanhalle viinalle”

”Moottoritien kiihdytyskaista meinaa loppua kesken, vaikka kolmosella yrittää kaasupohjassa kiihdyttää.”

”[E10] Irroitti paskaa tankista ja tukki ruiskusuuttimet.”

”Ostin elokuussa köytetyn Daewoon kun tarkoitus oli saada jokin edullinen menopeli pieneen ajoon ja E10 yhteensopiva. Jouluna Daewoo / Chevrolet ilmoitti ettei aikaisemmista tiedoista poiketen kyseinen malli olekaan E10 yhteensopiva vaikka olin juuri sillä perusteella auton ostanut. Nyt minulla on E10 sopimaton vähän ajettu ja ei kovin vanha auto josta ei voi rutkuttaa myyjälle koska myyjä ei ollut merkin edustaja, eikä maahantuoja ota mitään vastuuta. Auto on niin vähällä käytöllä etten ole vielä ehtinyt tankata 98:a, tankissa on vielä ennen joulua ostettua 95:sta. E10:stä ei siten ole kokemusta ja maahantuojan mukaan ei pidä ollakaan. Maahantuojan ja merkin edustuksen asiakaspalvelu ei ole ollut kovin asiakaslähtöistä. Minäkin huomasin autolleni muuttuneet E10 tiedot vasta tammikuussa sattumalta. Olisi kohtuullista odottaa että maahantuoja lähettäisi kyseisten mallien omistajille tiedotteen viimehetken mutoksesta. Kaikenmoisiin huoltokampanjoihin ja tutustumisviikonloppuihin kyllä tulee kutsuja joten tuskin olisi kovinkaan suuri rahallinen panostus laatia yksi asiallinen kirje ja pitää asiakaspalvelunsa jotenkin asiakaslähtöisenä. Tuntuu siltä että simmuun on kustu.”

”Ne jotka väittävät että E10-bensiini on vaikuttanut moottorin käyntiä tai auton kiihdytystä niin ne ovat idiootteja!”

”Typerä kysely. Ketään kiinnosta.”



KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE!!

2 kommenttia:

  1. Eipä tässä mitään uutta ollut. Näin tämän vähän veikkasinkin päätyvän. Lisää paalua valtion pohjattomaan kanssaan ja vielä näin helposti. Ei muuta kuin leuka rintaanja kohti uusia pettymyksiä.

    VastaaPoista
  2. Mitä Suomessa ei haluta rajoittaa...muutama vuosi sitten on jäljellä kallis ja vitun kallis bensa...

    VastaaPoista