lauantai 13. marraskuuta 2010

Kuka huutaa mun kanssa?

Euroopan komission esitys moottoripyörien tyyppihyväksyntäasetuksesta on karua luettavaa. Asetuksella pyritään, yllätys yllätys, parantamaan turvallisuutta ja pienentämään moottoripyörien ympäristövaikutuksia. Sellaisenaan läpimennessään asetus varmasti vähentää moottoripyöräilyn saastuttamista ja pienentää onnettomuuslukuja. Esitys nimittäin laskisi moottoripyöräilyn kiinnostavuutta harrastusmuotona huomattavasti, sillä se käytännössä lopettaisi kaikki moottoripyörien muutokset. Samoin moottoripyöräilyyn liittyvä aftermarket-yritystoiminta tulisi kuihtumaan asetuksen läpimenon seurauksena rajusti, jos se edes jäisi henkiin.

Esityksessä estettäisiin kaikki suorituskykyä parantavat muutokset moottoripyörien moottoriin ja voimansiirtoon turvallisuuteen vedoten. Haluttaessa tämä voidaan tulkita jopa kielloksi käyttää muita kuin alkuperäisosia, mutta vaikka asiaa tulkitsisi kuinka löysästi ja hyvällä tahdolla, niin kieltolistalle joutuisi kaikki välitysmuutoksista eteenpäin, muutokset mm. pakoputkiin, moottorinohjauksiin, voimansiirtoon ja rengaskokoon olisivat kiellettyjä. Lisäksi haihtumisarvojen luokittelu tarkoittaa sitä, ettei tankkiin tai polttoaineputkistoon saisi tehdä muutoksia. Pyörän vaatimustenmukaisuutta valvomassa olisi OBD-järjestelmä, joka rekisteröisi mahdolliset häiriöt ja säädettyjen raja-arvojen ylitykset.

Esityksessä vaaditaan myös kaikkiin yli 125-kuutioisiin moottoripyöriin ABS-jarrujärjestelmää ja 50-125-kuutioisiin joko ABS- tai dual-jarrujärjestelmää. ABS-jarrujärjestelmä ei saisi esityksen mukaan olla kytkettävissä pois päältä, joka aiheuttaisi ongelmia muualla kuin kestopäällysteellä ajaville sekä rata-ajon harrastajille. Lisäksi moottoripyörän hallitsemiseksi on tietyissä tilanteissa hyödyllistä kyetä käyttämään jarruja toisistaan riippumatta, joten dual-jarrujenkaan pakko ei olisi turvallisuudella perusteltavissa.

Nämä vaatimukset ovat yksinkertaisesti täysin turhia, jos niitä ei päästä valvomaan, ja jos esitys menee läpi, taitaa katsastuspakko olla listalla seuraavana. Moottoripyörien katsastustahan puolustellaan yleisesti turvallisuusnäkökohdilla, mutta moottoripyörien onnettomuuksiin johtaneiden syiden listalla tekniset viat eivät ole merkitsevässä asemassa. Lisäksi näistä vähistäkin teknisistä vioista, jotka onnettomuuksien syntyä ovat edesauttamassa, suurimmaksi paljastuu DEKRA:n tutkimuksessa virheelliset rengaspaineet (joita ei voida katsastuksella valvoa!) Todellinen motiivi saada moottoripyörät katsastuksen piiriin on raha. Euroopassa on noin 32 miljoonaa moottoripyörää: jos jokainen katsastetaisiin vuosittain vaikkapa 50 euron hintaan, tarkoittaisi se 1,6 miljardin euron katsastusmaksuja.

Esityksen toteutuessa moottoripyörien tarvikeosien kauppaa lyödään alkuperäisosien valmistajien kustannuksella. Kauhukuvana on se, että kaikki moottoripyöriin koskeminen muodostuu lopulta luvanvaraiseksi toiminnaksi, ja mentäisiin tilanteeseen, jossa kaikki moottoripyörän huolto- ja ylläpitotyöt pitää hoitaa merkkiliikkeessä alkuperäisosin. Kilpailun puuttuessa hinnat olisivat sen mukaiset. Ja jos homma huomattaisiin toimivaksi moottoripyörien osalta, voitaisiin samaa soveltaa myös autoihin.

Nyt vaaditaan todellista aktivoitumista FEMA:n (Federation of European Motorcyclists' Associations) ja alan yrittäjien suunnalta. Valmistajilla ja katsastuspakkoa ajavilla tahoilla on lobbareita pilvin pimein ja oman äänen kuuluviin saamiseksi on huudettava todella kovaa. Tätä esitystä ei yksinkertaisesti saa päästää läpi. Kuka huutaa mun kanssa?

17 kommenttia:

  1. Taidan karistaa EU:n alueen ja muuttaa kaauas pois varhaiseläkkeelle. Tälläisessa "isoveli valvoo ja tietää" maailmassa ei vaan huvita kohta elellä. Meksiko, Thaimaa, Turkki, Vietnam, Brasilia, Intia jne.. onhan noita lämpimiä vaihtoehtoja jossa on vielä vapaus ELÄÄ.

    VastaaPoista
  2. Ei jumalauta. Mitä muuta harrastusta rajoitetaan näin?

    VastaaPoista
  3. Ja jos kaikki kiva harrastaminen loppuu niin mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Aletaan alkoholisteiksi!

    VastaaPoista
  4. VOI PERKELEEN KOMMUNISTIT

    VastaaPoista
  5. Itse moottoripyörällä vammautuneena olen sitä mieltä, ettei pyörää ole syyttäminen vahinkotilanteessa. Kaikki ratkaisut tekee kuljettaja. Näin ollen mielestäni tarpeellisempaa olisi parantaa kuljettaopetusta.

    VastaaPoista
  6. Olen ihan samaa mieltä. Kerho, jonka "leivissä" itse koulutan, Motorg ry, järjestää ratatapahtumiensa yhteydessä koko päivän kestävän kaarreajokoulutuksen, joka sisältyy haluttaessa ratapäivän hintaan. Koulutuksia vetäessä huomaa konkreettisesti, kuinka paljon osallistujat siitä hyötyvät - kehitys ensimmäisen ja viimeisen ajosetin välillä on hämmästyttävä.

    Koska ajokorttikoulutus (kuka mp-kortin erikseen on ajanut) antaa vain välttämättömimmät avut liikenteessä selviämiseen, ja tilanteen muuttaminen nostaisi ajokortin jo nyt kallista hintaa, olisikin tärkeää tukea vapaaehtoista koulutustoimintaa.

    VastaaPoista
  7. Miksi Suomessa ei tarvitse katsastaa mp ja peräkärryjä yms edes joka toinen vuosi, vaikka autot tarvitsee katsastaa joka vuosi?

    Mielestäni mp, peräkärryt ja asuntovaunut pitäisi saattaa katsastuksen piiriin, esim. joka toinen vuosi, samalla autojen katsastuksen voisi myös muuttaa esim joka toinen vuosi periaatteella. Varsinkin uudemmissa autoissa.

    Se miten hyvin katsastuksen hinnoittelu toimii Suomessa tällä hetkellä onkin toinen juttu, ja tästä idiotismista voi vain katsoa siihen suntaan jossa ne 200 apinaa istuu...

    VastaaPoista
  8. Autot katsastetaan ekan kerran 3 vuoden ikäisenä, seuraavaksi 5-vuotiaana ja sen jälkeen vuosittain. Yli 5-vuotiaat autot on kyllä syytä katsastaa vuosittain, ihan siitä syystä, että auton vikoja ei havaitse ihan samalla lailla kuin esim. prätkässä.

    Yli 750-kiloiset peräkärryt, siis myös asuntovaunut, pitää katsastaa joka toinen vuosi.

    Moottoripyörien katsastukselle ei tuntuisi olevan liikenneturvallisuudellisia peruteita, sillä, kuten mainitsin, suurin yksittäinen onnettomuuksien syntyyn vaikuttava tekninen seikka on virheelliset rengaspaineet, jota ei voida katsastamalla kontrolloida.

    VastaaPoista
  9. mitä paskaa... vittuun ee uusta ja kovasti ! huudan sun kanssas !!!

    VastaaPoista
  10. MMAF on tehnyt työtä moottoripyöräharrastuksen eteen liki 15 vuotta, siitä suur kiitos yhdistyksen "vetomiehille". Itsekin ko. yhdistyksen jäsenenä tyrmistyin kuulemastani tuossa vuoden 2011 alussa.
    Suomalainen viranomainen suorastaan kusi silmään moottoripyöräharrastajia antamalla ensin vapauden rakentamiseen 1.1.2010 ja sitten räjäyttämällä tämän pommin 5.10.2010. Ei voi käsittää tuota kieroilua....huudan sun kanssa!!!

    VastaaPoista
  11. Vittu mitä paskaa!

    Justiin alottamassa harrastusta ja pyörä on jo tallissa, valmiiks rakennettu. Jos toi menee läpi niin maasta pois.

    VastaaPoista
  12. Tähän kyll yhdyn täysin, koska tässä ollaan viemässä viimeisetkin hyvät asiat Suomesta

    VastaaPoista
  13. Mitä tämän asian eteen voi tehdä, että estää tuon astumista voimaan.
    Mites autojen kohdalla, kyl itse vaihda talvi renkaat, jarrut jne...

    VastaaPoista
  14. Eikö suomi oo ainoa maa missä ei ole prätkä katsastusta

    VastaaPoista
  15. SMOTO ja MMAF tekevät kotimaassa töitä tämän välttämiseksi ja FEMA Euroopan tasolla.

    SMOTO:n ongelma on se, että kaikki duuni tehdään vapaaehtoisvoimin. Pienellä mp-kerhojen (tai siis niiden jäsenten) panostuksella voitaisiin palkata SMOTOlle oma lobbari, joka pitäisi huolen moottoripyöräilijöiden edunvalvonnasta.

    VastaaPoista
  16. Niin joo, ja Suomi ei ole ainoa Euroopan maa, jossa ei ole mp-katsastusta. Suomen lisäksi 6 maassa on vapaus katsastuksesta, ja onnettomuustilastojen valossa katsastuksella ei ole vaikutusta onnettomuuksien määrään

    VastaaPoista
  17. Tää on hyvä tietää, niin milloin moottoripyörä kolarissa on ollut tekninenvika, paitsi kuljettajassa...No tuosta asiasta päättävät ei ymmärrä sitä, kun ajatellaan rahaa

    VastaaPoista