maanantai 8. marraskuuta 2010

Liikenneturhan, eikun -turvan, ensi vuoden tavoitteista

(Julkaistu koeajot.comissa 1.12.2009)

Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen kertoo 1.12.2009 Iltalehdessä olettavansa liikennekuolemien jäävän tänä vuonna alle kolmensadan. Viime vuonna liikenteessä kuoli vajaat 350 ihmistä. Kuolemien määrä on siis jyrkässä laskussa ja syyksi tähän mainitaan autoilijoiden määrän pienentyminen, kiitos talouden taantuman. Liikenneturvalla ei ilmeisesti ole ollut sen kummempaa osuutta asioiden kehitykseen. Lisäksi artikkelissa mainitaan ensi vuoden tavoitteeksi vielä kuolemien laskeminen vielä 50:llä.

Konkreettisista keinoista tämän saavuttamiseen ei sen sijaan mainita puolta sanaa, eli toiminta jatkuu (kuten tähänkin asti) jeesustelun merkeissä: Järvinen ainoastaan haluaa herätellä keskustelua nuorien kuljettajien rajoitusten lisäämisestä. Keskustelulla tuskin säästetään yhtään henkeä. Ei tässä jää muuta vaihtoehtoa kuin olettaa Liikenneturvan toivovan liikennemäärien edelleen laskevan, jotta kuolemia sattuu vähemmän. Jos kukaan ei aja, ei kukaan kuole liikenteessä, logiikkahan on pettämätön!

Nuorien kuljettajien lisärajoitukset sen sijaan, voi hohhoijaa. Tätä on jo käsiteltykin, mutta jestas kun jotkut vaan jaksavat uskoa sääntöjen ja rajoitusten maailmaa parantavaan voimaan. Otetaanpa 80-lätkä takaisin. Sillähän sitä loppuu isukin Audin huippunopeuskokeilut, kavereiden kanssa kilpaa ajaminen ja jurrissa kurvailu. Kuka voi olla niin naiivi?

Vakaa mielipiteeni on, että kokemuksen kautta saavutetaan tietämys ja ymmärrys siitä, miten voi ja kannattaa ajaa. Itse oivaltamalla saadaan parempaa jälkeä kuin käskemällä. Ajokoulutukseen tarvitaan lisää harjoitusta, jossa oikeasti haetaan auton ominaisuuksien ja omien kykyjen rajoja. Liikenneturvan harrastamaa valistusta en tuomitse, kunhan se ei ole moralisoivaa, vaan vetoaa vastaanottajan omaan järkeen. Hyvä esimerkki alla:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti