sunnuntai 28. marraskuuta 2010

Tutkitaanko? Ei, hutkitaan ensin

Kauppalehti Extrassa oli 8.11.2010 juttu etanolin määrän kasvattamisen vaikutuksista. Vaikka edes E10 ei ole vielä myynnissä, jutussa ennakoidaan EU:n kaavailemista E15- ja E20-laaduista. E10:n käyttöönotto ei aiheuta huoltamotoiminnalle muita muutoksia kuin mittareiden uudelleentarroittamisen, mutta tätä suurempien pitoisuuksien pelätään aiheuttavan uudistamistarpeita bensa-asemien kalustoon. E15 olisi tulossa käyttöön aikaisintaan vuoden 2015 jälkeen, mutta siltikin pienikatteiselle toiminnalle uudistamisaikataulu on varsin tiukka.

Suomen Bensiinikauppiaiden ja Liikennepalvelualojen liiton toimitusjohtajan Mika Hokkasen mukaan tilanne olisi sietämätön erityisesti muutaman sentin katteilla pelaaville pienille toimijoille. Neste Oilin johtaja Arvo Ruotsalainen arvioi, että yhden polttoainemittarin muutoksien kustannus olisi 10-15000 euroa, mutta asemaa kohti puhuttaisiin jopa satojen tuhansien laskusta, jos säiliöihin ja putkistoihin tarvittaisiin myös muutoksia. Ruotsalaisen mukaan näin laajamittaiset uudistukset olisi syytä tuoda normaalin teknisen kehityksen kautta ja huoltamoille pitäisi antaa useampi vuosi aikaa uudistusten hoitamiseen. Lisäksi Ruotsalaisen mukaan 10% korkeamman etanolipitoisuuden polttoaineita ja sen vaikutuksia ei ole vielä tutkittu riittävästi.

Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtajan Helena Vänskän mukaan yksin E10-polttoaineen käyttöönotolla ei päästä vuodelle 2020 asetettuun tavoitteeseen, jolloin Suomen liikennepolttoaineiden sisällöstä 20% on uusiutuvia komponentteja. Iltalehden internetsivuilla 28.11.2010 julkaistun artikkelin mukaan Vänskä kertoo yhden polttoaineuudistuksen tavoitteen olevan autokannan uudistumisen pakottaminen. Jo E10 kasvattanee 98:n myyntiä suuresti, koska E10 ei suuren osaan teillämme olevasta kalustosta käy, esimerkiksi omaan moottoripyörääni tai autooni ei E10-bensiini sovi. Nyt tulossa oleva uudistus korvaa mittareista 95E:n E10:llä, ja 98E jää jäljelle. Jos E15:n tullessa markkinoille 98E poistuu myynnistä kokonaan ja korvataan E15:ta, jää erittäin suuri osa käyttökelpoisesta, täysin toimivasta ajoneuvokalustosta vaille sopivaa polttoainetta. Äkkiseltään ajatellen, siinäpä vasta olisikin melkoinen ekoteko, sormien napsautuksella tuhansia autoja ja moottoripyöriä muutetaan jätteeksi. Ja laskun maksaa kuluttaja.

Nyt oikeasti herätys päättäjät. Ympäristöystävällisyyden nimissä pakotetaan ajoneuvot käyttämään energiatehotonta polttoainetta. Polttoainetta, jonka käyttöönotto tekisi olemassaolevasta, vielä käyttökelpoisesta ajoneuvokalustosta käytännössä jätettä. Samalla aiheutetaan jo nyt pienillä katteilla pelaavalle polttoainekaupalle sietämättömän suuri lasku.

Selvää on, että öljyjalosteille on ennemmin tai myöhemmin löydettävä korvaaja. Ja tosiasia on, että esim. Brasiliassa on vuosia ajettu sokeriruo'osta valmistetulla etanlilla vuosia, joten kokemusta asiasta varmasti on olemassa - kuuluvat vielä kohtuullisen energiatehokkaasti pystyvän jalostamaan polttoainettaan. Miksi silti tuntuu siltä, että täällä ei tietoa tunnu oikein kenelläkään olevan, ja asioita painetaan katse yhteen kohteeseen fokusoituna eteenpäin tietämättä seurauksia, tai oikein syitäkään? Meininki tuntuu olevan "On sovittu, että näin tehdään, joten näin pitää tehdä. Olkoot kansalaiset maksajia ja koekaniineja."

1 kommentti:

  1. Lisäluettavaa: http://blogit.iltalehti.fi/eija-riitta-korhola/2010/09/23/mita-mina-sanoin-osa-1/

    VastaaPoista