maanantai 7. helmikuuta 2011

Ympäristönvihaajat tankkaa ysikasia

Yle uutisoi E10-bensiinin heikon kysynnän yllättäneen asiantuntijat. Samassa propagandankäryisessä uutisessa 98E:hen viitataan saastuttavampana ja kalliimpana vaihtoehtona, jonka käyttö vaarantaa Suomen ilmastotavoitteet. Niin kuinkas se sitten olikaan?

E10 on energiatehottomampaa kuin entinen 95E, joten sitä kuluu enemmän. Näin siis päästöjä syntyy enemmän. Voidaan väittää, että kasvaessaan kasvit, joita etanolin raaka-aineena käytetään, sitovat hiilidioksidia, jolloin polttoaine on hiilidioksidineutraalia. Kuitenkaan polttoaineen jalostus saati kuljetus Etelä-Amerikasta Suomeen ei suinkaan ole päästötöntä. Tästä syystä E10 ei ole lainkaan ympäristöystävällisempää, pikemminkin päinvastoin - esim. öljyähän ei tarvitse kuljettaa läheskään niin pitkiä matkoja, ja sen jalostusprosessit ovat varsin kehittyneet.

98E:n hinta pumpulla on viitisen senttiä E10:ä kalliimpaa, tällä hetkellä hinta on (ainakin Turussa) about 1,45 vs. 1,50 euroa litra. Näillä litrahinnoilla, jos kulutus nousee väitetyn 3%, on polttoainekustannus käytössä sama, tankkasi kumpaa bensaa tahansa. Asiantuntija Harri Kallberg TLL:n tietokeskuksesta väläyttää pientä uhkauksenpoikasta sanomalla ” Jos kysyntä ei reagoi tarpeeksi, niin tavoite jää saavuttamatta ja saattaa olla, että poliittisen koneiston täytyy keksiä jotakin muita keinoja.” Mitä nämä muute keinot voisivat olla - äkkiseltään tulee mieleen 98E:n myynnin lopettaminen tai verotuksen raju kiristäminen.

Vastuuta siitä, mikä bensa sopii mihinkin autoon, ei tunnu kukaan ottavan. Jos valmistaja ilmoittaa E10:n käyvän tiettyyn autoon, johon se ei sitten sovikaan, on vastuu teoriassa valmistajan. Toinen asia on todistustaakka. Käytännössä on täysin mahdotonta todistaa nimenomaan bensiinin osaa jonkun tietyn vian synnyssä. Vaikka se olisi mahdollistakin, se olisi sietämättömän hankalaa yksityishenkilölle.

Ajatusleikki:
Valmistaja on ilmoittanut, että Kallen autoon sopii E10-bensiini. Kuitenkin auton moottori hajoaa, ja Kalle, joka ei ole erityisemmin automiehiä, vie kärrynsä merkkiliikkeen huoltoon. Huollossa todetaan, että on mahdollista vian aiheutuneen E10-bensiinistä. Koska valmistaja ei halua ottaa vastuuta asiasta, kerrotaan Kallelle vian aiheutuneen jostain muusta seikasta, eikä Kallella ole perusteita kyseenalaistaa väitettä, saati mahdollisuutta hankkia siihen tarvittavia tietoja. Näin hän pääsee itse maksamaan korjauksen, joka olisi ollut autonvalmistajan vastuulla. Näinkö sen piti mennä?

Koska polttoainekustannus on sama, tankkaa kumpaa bensaa vain, mutta 98E toimii varmasti, miksi ihmeessä kukaan tankkaisi eekymppiä? Kun ei enää muita keinoja keksitä, alkaa syyllistäminen - "olet huono ihminen ja vihaat ympäristöä, jos et tankkaa, mitä käsketään".

4 kommenttia:

  1. Juuri näin, taas pientä ihmistä kustaan silmään. Kohta toi mäskibensakin maksaa kaks euroa litralta, niin kai se ysikasi vois olla kolme ekee.. Ei tulis sit muita kuin kavereita vastaan!

    Rata-ajoonhan ei uskalla ainakaan tohon mun historikkiin tankata kun ysikasia, joten sen verotusta vois vaikka vähän nostaa.. Jooko?


    - Tumppi -

    VastaaPoista
  2. Pitää varmaan kohta alkaa ajamaan pienkonebensalla...

    VastaaPoista
  3. Siis jos ei lietsota mikä saattaa mennä rikki ja mikä ei, tota ei saa laittaa tohon. Ja toinen kuka haluaa olla yksin vastuussa jos auto hajoaa

    VastaaPoista
  4. Dosentti Suurosen päivänpolttavaa E10-lausuntoa vaaditaan!

    VastaaPoista