tiistai 1. helmikuuta 2011

Helsinki ja järjen käytön rajoitukset

Jokin aika sitten uutisoitiin Helsingissä pohdittavaa nastarenkaiden käytön rajoitusta. Meinkinki tuntuu jälleen kerran olevan "Ruotsissa tehdään näin, niin kyllä meilläkin!"

Toimistopäällikkö Pekka Isoniemen mukaan suurin osa asukkaita vaivaavasta katupölystä on peräisin ajoradoilta. (Idioottimainen toteamus, mistäs muualtakaan se KATUpöly olisi?) Kadun pintaa kuluttavat erityisesti nastarenkaat, kertoo Isoniemi. Nykyiset nastarenkaat ovat jo melko tieystävällisiä, joten rajoitukset perusteenaan pölyn estäminen eivät kovin vakuuttavilta tuntuisi. Eikö kenellekään todellakaan ole juolahtanut mieleen, että myös hiekoitushiekka kuluttaa katuja sekä pölisee? Itseasiassa, omakohtaiseen kokemukseen vedoten väittäisin, että suurin osa katupölystä on peräisin nimenomaan hiekotushiekasta.

Entäs liikenneturvallisuus noin yleisellä tasolla? Okei, jos nastarenkaat eivät ole karhentamassa jäisiä teitä, niin ne kiillottuvat ja muodostuvat entistä liukkaimmiksi. Kitkarenkaiden pito sileällä jäällä on erittäin huono. Jos nastarenkaiden karhentava vaikutus poistuu, olisi katuja hiekotettava entistä enemmän, joka taas johtaisi katupölyn lisääntymiseen, kun hiekotushiekka murenee renkaiden alla.

Mikä on rengasvalmistajien kanta eri rengastyyppien optimaalisiin käyttöolosuhteisiin? Nokian Renkaiden nettisivuilta löytyy opas renkaiden valintaan. Muutamia lainauksia:

"Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä."
"Nastarenkaiden pitokyky on [...] huomattavasti parempi. Tuoreen, talviliikeenteeseen totuttelevan autoilijan on järkevää valita nastarenkaat."
"Jos ajat kitkarenkailla vesijäällä tai kovaksi pakkautuneella lumella, esimerkiksi kiillottuneella risteysalueilla, sinun on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta. Näillä alustoilla kitkarengas pitää selvästi huonommin kuin nastarengas."
"Nastarenkaat tasaavat ylivoimaisesti parhaiten kelivaihteluita. Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi."

Eli kaikki tiivistettynä:
Tavoitteena on vähentää katupölyn määrää, joten suositellaan ihmisiä käyttämään huonommin paikallisiin olosuhteisiin sopivia renkaita. Näiden huonommin olosuhteisiin sopivien renkaiden lisääntynyt käyttö huonontaa olosuhteita entisestään heikentäen liikenneturvallisuutta. Tämän takia on lisättävä katujen hiekotusta, joka puolestaan lisää katupölyn määrää.

Näin käy, kun toimistopäälliköt puuhastelevat liikennesuunnittelun parissa. Yritetään keksiä joku quick fix, joka kuulostaa teoriassa hienolta, mutta käytännön vaikutus tulisi pahimmillaan olemaan päinvastainen, lisättynä mahdollisesti negatiivisilla sivuvaikutuksilla. Ilmeisesti Helsingissä on otettu jo käyttöön järjen käytön rajoitukset.

2 kommenttia:

  1. Aamen!

    Nyt oot Pete asian ytimessä!


    T:Tumppi

    VastaaPoista
  2. Kesä renkaat alle niinkuin kuorma-autoissakin

    VastaaPoista