Tähän asti polttokennoautoja on valmistettu vain pienissä koe-erissä, mutta asiaan on tulossa pikainenmuutos. Saksalaisen Bild-lehden verkkopalvelun mukaan Daimler on aloittamassa vetykäyttöisten polttokennoautojen sarjavalmistuksen vuonna 2015. Daimlerilla keskustellaan myös yhteistyöstä asian tiimoilta Renault-Nissanin kanssa. Uuden teknologian lanseerauksen hinta on merkittävä ja yhteistyöllä on mahdollista sekä jakaa riskejä että pienentää kustannuksia..
Autojen toimintasäteeksi lupaillaan 400 km. Daimlerin tutkimusjohtajan Thomas Weberin mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että noin 1000 vetyä tarjoavaa huoltoasemaa riittäisi saksalaisen vetyautoilijoiden tarpeisiin. "Teknologia on olemassa," kertoo Weber, "viimeistään vuonna 2015 aloitamme sarjavalmistuksen."
Vihdoinkin hyviä uutisia, ja todellisia ratkaisuja autoilun ympäristöongelmiin. Vielä, kun vedyn valmistus- ja jakelukustannukset saadaan järkevälle tasolle, niin hyvä tulee :)
Parahin liikenneneuvos,
VastaaPoistatoivoisin vastausta seuraavaan kysymykseen liikenteen saralta: Suomen kaupungeissa harrastetaan paljon liikenteen häirintää liikennevaloilla. Italiassa, jossa on enemmän kaupunkiautoilijoita ja kapeammilla kaduilla, risteykset vetävät niin paljon autoja kuin on turvallisesti mahdollista liikenneympyröiden takia. Miksi liikenneympyröitä ei voida rakentaa tänne sujuvoittamaan vähempää liikennettä, vaan valot pitävät risteykset tyhjinä lähes öisinkin?
Sanopa se.
VastaaPoistaTäällä vain tuntuu olevan se mielipide, että yksityistä liikennettä haittaamalla (esim punaisilla aalloilla) liikennemäärä vähenee, kun ihmiset siirtyvät käyttämään julkisia. Mikä tässä ajattelussa unohtuu on se, että autot tuottavat päästöjä myös tyhjäkäynnillä, ja kiihdytettäessä syntyy eniten päästöjä. Oikeastihan ympäristöystävällistä olisi varmistaa mahdollisimman sujuva liikenne.