keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Daimler aloittamassa polttokennoautojen sarjavalmistuksen

Tähän asti polttokennoautoja on valmistettu vain pienissä koe-erissä, mutta asiaan on tulossa pikainenmuutos. Saksalaisen Bild-lehden verkkopalvelun mukaan Daimler on aloittamassa vetykäyttöisten polttokennoautojen sarjavalmistuksen vuonna 2015. Daimlerilla keskustellaan myös yhteistyöstä asian tiimoilta Renault-Nissanin kanssa. Uuden teknologian lanseerauksen hinta on merkittävä ja yhteistyöllä on mahdollista sekä jakaa riskejä että pienentää kustannuksia..

Autojen toimintasäteeksi lupaillaan 400 km. Daimlerin tutkimusjohtajan Thomas Weberin mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että noin 1000 vetyä tarjoavaa huoltoasemaa riittäisi saksalaisen vetyautoilijoiden tarpeisiin. "Teknologia on olemassa," kertoo Weber, "viimeistään vuonna 2015 aloitamme sarjavalmistuksen."

Vihdoinkin hyviä uutisia, ja todellisia ratkaisuja autoilun ympäristöongelmiin. Vielä, kun vedyn valmistus- ja jakelukustannukset saadaan järkevälle tasolle, niin hyvä tulee :)

tiistai 12. huhtikuuta 2011

Nettikeskustelu kiellettävä!

Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä murehtii Aamulehden nettiartikkelissa E10-bensinin myynnin vähäisyyttä - osuus bensiinin kokonaismyynnistä oli helmikuussa enää 55%. Syyksi Vänskä laittaa nettikeskustelijat ja on sitä mieltä, että E10-poltoaineesta tiedottaminen oli hyvää ja kuluttajat ovat väärässä.

Excuse me, what?? Eli asioista ei saa keskustella? Ihmisten vapaa tiedonvaihto olisi kiellettävä? Ei saisi vertailla markkinoilla olevia tuotteita? Pitänee palata suunnitelmatalouteen, jotta ei olisi enää vaihtoehtoja joihin vertailla. Eikun hei, vaihtoehtojen poistoahan on myös väläytetty, myös Helena Vänskän toimesta. Mielenkiintoista kyllä, Iltalehden nettisivuilla 28.11.2010 julkaistu artikkeli, jossa Vänskä ennakoi tulevia E15- ja E20-laatuja sekä kertoo polttoaineuudistuksen yhdeksi tavoitteeksi ajoneuvokannan uudistumisen pakottamisen, on poistettu, mutta näyttää saman aviisin nettifoorumilta copy-paste vielä löytyvän.

Sehän nyt vaan vaikuttaisi olevan niin, että niissäkin autoissa, joihin E10:n luvataan sopivan, tuntuu sopivuudessa olevan eroja - toisiin sopii paremmin ja toisiin vähemmän hyvin. Netissä on kätevää vaihtaa kokemuksia toisten asiasta kiinnostuneiden kanssa. Kokemukset - huonot tai hyvät - kantautuvat netissä todella monen korviin. Harmi.

ST1:n Mika Anttonen tuntuu löytäneen punaisen langan, ja tajunneen, että E10:llä tulee olla selkeä hintaetu 98E:hen verrattuna. Ikävä kyllä Anttonen väläyttää keppiä, toisin kuin Saksassa, jossa Esso laittoi E10:n alennusmyyntiin. Anttosen mukaan bensiinin hintaa ei voi alentaa, koska katteet ovat niin pienet. Toden totta, mitäs sitä alentelemaan, kun ihmiset ostaa kuitenkin. Hintaeroa saadaan kätevästi synnytettyä myös 98E:n hintaa nostamalla, jolloin siitä saatava kate myös mukavasti kasvaa.

Koska nettikeskustelu on pahasta, eiköhän kielletä molemmat, sekä netti että keskustelu. Siirrytään samalla yritysvetoiseen suunnitelmatalouteen, niin eivät pääse kuluttajien mielipiteet ja valinnan vapaus haittaamaan liiketoimia.

maanantai 11. huhtikuuta 2011

Pari vaalikonetta

Kuten kaikki varmaan tietävät, eduskuntavaalit ovat kynnyksellä. Nyt on siis mahdollisuus päästä päättämään siitä, millaisia kanistereita sitä seuraavat 4 vuotta Arkadianmäellä pönöttää ja nappeja painaa.

Julkisessa keskustelussa eivät moottoripäiden asiat ole juurikaan esillä, paitsi kaikenmaailman ITS-hankkeiden, ruuhkamaksujen, kameravalvonnan ja muun (yleensä liikenneturvallisuudella ja ympäristönsuojelulla heikosti perusteltavan) haitanteon merkeissä. Tästä syystä on mukavaa havaita, että moottoriharrastajille tärkeisiin asioihin painottuvia vaalikoneita on myös ilmestynyt ehdokasvalintaa helpottamaan.

Autoliiton vaalikone


Ei muuta kuin valitsemaan itselle sopivinta ehdokasta!

Jos tiedossasi on muita vastaavia vaalikoneita, ilmoita toki, lisään niitä mielelläni muidenkin hämmästeltäväksi.

keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Kalliita kumileimasimia

Autojen vuosikatsastushintojen noususta on ollut voimakastakin keskustelua jo pidemmän aikaa, mutta vuosikatsastusten hinnat kalpenevat rekisteröintikatsastuksen rinnalla. Auton määräaikaiskatsastuksen keskihinta on katsastushinnat.fi -sivuston mukaan 49,13 euroa. Äkkiseltään samalta sivustolta tutkittuna halvin rekisteröintikatsastus ensi kertaa Suomeen rekisteröitävälle ajoneuvolle on 120 euroa ja kallein 265 euroa. Miksi näin?

Asemat budjetoivat rekisteröintikatsastukselle parin tunnin keston, vaikka todellisuudessa valtaosa rekisteröintikatsastuksista suoritetaan tyyppihyväksytyille ajoneuvoille, tyyliin ”BMW 525d, runkonumero täsmää papereihin ja tyyppikilpi löytyy” - kesto pari minuuttia plus paperityöt. Jos ajoneuvo on tuotu toisesta EU-maasta ja katsastus on voimassa tuontimaassa, ei ajoneuvolle tehdä edes kuntotarkastusta.

Tästä syystä onkin erikoista, että huomattavasti edullisemmassa määräaikaiskatsastuksessa suoritetaan sama ajoneuvon identiteetin varmistaminen kuin rekisteröintikatsastuksessakin. Suurin osa määräaikaiskatsastukseen käytetystä ajasta kuluu kuitenkin identiteetin varmistamisen sijaan ajoneuvon teknisen kunnon tarkastamiseen. Miten siis on perusteltavissa, että identiteetin varmistava toimenpide erillään vuosikatsastuksesta suoritettuna on niin paljon kalliimpi?

Rekisteröintikatsastuksen korkeaa hintaa A-Katsastuksen tekniseltä johtajalta Hannu Pellikältä tiedusteltaessa hän vetoaa jatkuvaan, lakisääteiseen koulutukseen jota rekisteröintikatsastajilta vaaditaan. Onko koulutustarve perusteltu? Ei-tyyppihyväksyttyjen ajoneuvojen kohdalla kenties, näitähän syynätään hyvinkin tarkkaan.

Jos ajoneuvoa on muutettu tai se ei ole tyyppihyväksytty, voi katsastukseen saada menemään aikaa budjetoitua enemmänkin, mutta onko perusteltua veloittaa kaikkia ajoneuvoja saman taksan mukaisesti? Standardihintahan ei toimi molempiin suuntiin, vaan kuluttaja pääsee maksamaan, jos katsastus venyy yli sille budjetoidun keston.

Toisesta EU-maasta tuotavan, tyyppihyväksytyn ajoneuvon kohdalla tilanne on kuitenkin eri. Jos ajoneuvo on tyyppihyväksytty, hyväksyntä on tarkastettu ensirekisteröitäessä, ajoneuvo on sen jälkeen säännöllisesti määräaikaiskatsastettu eikä sitä ole muutetty hyväksynnästä poikkeavaksi, mitä lisäarvoa saadaan tarkistamalla vaatimuksenmukaisuus uudelleen?


Tyyppihyväksyttyjen, toisesta EU-maasta tuotujen ajoneuvojen keinotekoisen byrokraattinen rekisteröintikatsastusmenettely ja sen käsittämättömän korkea hinta rajoittaa tavaroiden vapaata liikkumista, joka kuitenkin on koko EU:n perusajatus. Eivätkä kulut edes lopu katsastukseen vaan kuluttaja pääsee maksamaan erikseen rekisteröinnin. Ja rekisterikilvenkin saa lunastaa eri hintaan.

(Julkaistu alunperin MMAF jäsenkirjeessä 2/2011)